Twój mobilny doradca żywieniowy 514 714 331
Czego nie powinny jeść dzieci

Rolą rodziców jest dbanie o prawidłowy rozwój swoich pociech poprzez podawanie zdrowego jedzenia. Oczywiście podsuwamy dzieciom zalecane przez specjalistów posiłki, ale niejednokrotnie w przetworzonej formie, pozbawione cennych składników odżywczych. Czym się kierować wybierając produkty dla naszych kochanych maluchów?

Poniżej kilka wskazówek:

  1. Szukajmy produktów dedykowanych właśnie dla małych dzieci. Produkty te zawierają mniej soli, cukru, sztucznych barwników oraz konserwantów w porównaniu do ich odpowiedników dla dorosłych.
  2. Zwracajmy uwagę na skład produktu. Jeśli zależy nam na tym, aby dziecko zjadło na obiad rybę, sprawdźmy na opakowaniu ulubionych paluszków rybnych, z jakiej ryby są zrobione (najzdrowsze są gatunki morskie oraz pstrąg) oraz ile tak naprawdę jest ryby w rybie. Niejednokrotnie bywa tak, że w składzie gotowych paluszków ryba jest tylko dodatkiem do panierki i tłuszczu.
  3. Podobnie rzecz się ma z parówkami. Nie łudźmy się, że w stosunkowo tanim produkcie dostaniemy mięso najwyższej jakości. Do produkcji parówek w najlepszym wypadku wykorzystuje się mięso II i III klasy, które nawet w połowie nie pokrywa składu surowcowego gotowego wyrobu. Pozostałą część stanowi woda, skrobia, sól, przyprawy. Jeśli mimo wszystko zdecydujemy się podawać dziecku parówki, to starajmy się nie robić tego często i wybierajmy te z mięsa cielęcego.
  4. Dokładnie sprawdzajmy czy produkty nie są przeterminowane. Małe dzieci mają bardzo wrażliwy układ pokarmowy, dlatego należy dbać o świeżość podawanych potraw. Produkty, którym zbliża się termin ważności, mogą powodować zatrucia pokarmowe u dzieci.
  5. Wybierajmy tylko świeże owoce i warzywa, bez obitych czy nadgniłych elementów. Toksyny i pleśnie są w całym owocu czy warzywie, dlatego nic nie da wykrojenie nadgniłych części.
  6. Nie przyzwyczajajmy dzieci do słodzonych napojów gazowanych. Zawierają dużo konserwantów oraz kwasy, które nie tylko podrażniają żołądek, ale również wypłukują wapń z kości. Ponadto, głównym składnikiem tego typu napojów jest cukier, w ilości nawet 5 łyżeczek w szklance! Lepiej podawać wodę (przegotowaną, jeśli dziecko nie skończyło 1 roku) oraz niesłodzone soki owocowe.
  7. Wystrzegajmy się napojów słodzonych aspartamem oraz jego pochodnymi. Substancja ta sieje spustoszenie w całym organizmie, a szczególnie jest szkodliwa dla układu nerwowego i mózgu.
  8. Ostrożnie z miodem! Miód jest silnym alergenem, może więc uczulać dziecko. Ponadto w miodzie mogą się znajdować bakterie Clostridium botulinum, których przetrwalniki produkują toksynę, wywołującą silne zatrucia pokarmowe.
  9. Dzieci uwielbiają słodycze, nie możemy im całkowicie ich zabronić, ale ograniczmy ich podaż. Nie dajmy się zwieść reklamom cukierków czy żelków z witaminami. Dodatek soku, który ma być źródłem witamin jest niewielki i nie zaspokoi wymagań naszych maluchów, a zawarty w słodyczach cukier powoduje próchnice zębów oraz hamuje apetyt dzieci.
  10. Wybierając dla dzieci płatki śniadaniowe, kupujmy je w wersji niesłodzonej. Najzdrowsze są płatki typu musli.
  11. Układ trawienny małych dzieci nie jest tak rozwinięty jak osoby dorosłej, dlatego najlepsza dla dzieci jest dieta lekkostrawna. Produkty z dużą ilością błonnika powodują u dzieci bóle brzucha, a także hamują wchłanianie składników odżywczych z pożywienia. Pół kromeczki chleba pełnoziarnistego zaspokoi zapotrzebowanie na błonnik pokarmowy.
  12. Co najmniej do 7 roku życia dzieciom nie można podawać margaryn. Do smarowania pieczywa należy używać masła.
  13. Nie dosalajmy potraw dla dzieci! Posiłki dla dzieci lepiej przyprawić naturalnymi przyprawami: pietruszką, koperkiem itp.

Od najmłodszych lat uczmy dzieci zdrowych nawyków żywienia, bo jak mówi stare porzekadło: ”Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci!”

Grafika

e-mail: kontakt@dietetic.pl | Więcej informacji - tel. 514 714 331